Univerzitet u Zenici je u 2019. godini, nakon prve akreditacije koja je provedena 2014. godine i njenog isteka trajanja od pet godina, prošao kroz proces institucionalne reakreditacije. Na osnovu pozitivnog mišljenja i preporuke Komisije stručnjaka, koja je uradila eksternu evaluaciju Univerziteta, Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade Zeničko-dobojskog kantona je 29.03.2019.odine donijelo Rješenje o akreditaciji visokoškolske ustanove JU „Univerzitet u Zenici“.
Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta Bosne i Hercegovine je Univerzitet u Zenici na osnovu prethodno donesenog Rješenja od nadležnog ministarstva, upisala u Državni registar akreditiranih visokoškolskih ustanova Bosne i Hercegovine, te je Univerzitet dobio novu akreditaciju za narednih pet godina. Na ovaj način je uspješno okončan postupak reakreditacije Univerziteta u Zenici.
Sistem kvaliteta uključuje osiguranje, upravljanje i unapređenje kvaliteta na Univerzitetu u Zenici. Cilj Sistema kvaliteta je izgradnja institucionalnih mehanizama za sistemsko vrednovanje i koordiniranje inicijativa i razvojnih programa s trajnom svrhom promovisanja kulture kvaliteta i visokih standarda visokoškolske djelatnosti u svim područjima rada Univerziteta.
Organizacija i standardi djelovanja Sistema kvaliteta podliježu mjerilima, načelima i kriterijima vrednovanja efikasnosti organizacionih jedinica Univerziteta i studijskih programa. U sistemu vrednovanja uvažavaju se specifičnosti pojedinih naučnih područja u oblasti djelatnosti visokog obrazovanja.
Kultura kvaliteta se gradi u svim aspektima djelovanja i kroz sve normativne akte.
Interni korisnici Sistema kvaliteta na Univerzitetu su studenti, menadžment, nastavno, bibliotečko, administrativno i tehničko osoblje. Vanjski (eksterni) korisnici su drugi nivoi obrazovanja, privreda, lokalna i državna uprava, kultura, zdravstvo i drugi, uključeni u provjeru efikasnosti i kvaliteta rada Univerziteta, kao izvor podataka za vrednovanje i unapređenje rada.
Područja vrednovanja Sistema kvaliteta Univerziteta su:
- pravila i procedure u osiguranju i promociji kulture kvaliteta na Univerzitetu;
- primjena QA sistema na svim nivoima vanjske i unutrašnje provjere (samoprovjere);
- status studijskih programa;
- upis studenata u studijske programe;
- naučno-nastavni proces;
- proces vrednovanja studentskog rada;
- informisanost;
- opremljenost za obrazovanje i naučnoistraživačku djelatnost;
- bibliotečka djelatnost;
- informatička opremljenost i aktuelnost informacionog sistema;
- administrativno-tehnički resursi;
- nadogradnja u primjeni akademskih standarda; te
- javnost djelovanja.
Organizaciona struktura QA sistema
Organizacionu strukturu QA sistema Univerziteta čine:
- Odbor za kvalitet Univerziteta (dalje: Odbor Univerziteta);
- Ured za kvalitet Univerziteta (dalje: Ured); te
- odbori za kvalitet organizacionih jedinica/pridružene članice Univerziteta (dalje: Odbor OJ/pridružene članice).
Organizacione jedinice QA sistema djeluju integrisano i dijele odgovornost za osiguranje, upravljanje i unapređenje kvaliteta u svim područjima djelovanja Univerziteta.
Odbor za kvalitet Univerziteta u Zenici
Odbor Univerziteta je radno i savjetodavno tijelo Univerziteta i osniva se odlukom Senata Univerziteta.
Odbor Univerziteta u Zenici čine:
- Prof.dr.sc.Nadira Bušatlić, menadžer za kvalitet Univerziteta (predsjednik);
- Prof.dr.sc.Almaida Gigović-Gekić, menadžer za kvalitet OJ Fakulteta inženjerstva i prirodnih nauka, član
- Prof.dr.sc.Josip Kačmarčik, OJ Mašinskog fakulteta, član
- doc.dr.sc. Mirza Bašić, OJ Filozofskog fakulteta, član
- Doc.dr.sc.Ivana Grubešić, OJ Pravnog fakulteta, član
- Doc.dr.sc.Jasmina Džafić, OJ Ekonomskog fakulteta, član
- Doc.dr.sc.Kenan Galijašević, OJ Medicinskog fakulteta, član
- Prof.dr.sc.Safet Husejnović, OJ Islamsko-pedagoškog fakulteta, član
- As. Vahid Redžić, MA, OJ Politehničkog fakulteta, član
- Doc.dr.sc.Belma Fakić, OJ Institut „Kemal Kapetanović“, član
- Mr.sc.Nidžara Halilović-Čustović, OJ Studentski dom, član
- Student I ciklusa studija, član
- Student II ciklusa studija, član
- Student III ciklusa studija, član
- Predstavnik Ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZDK, član
- Prof.dr.sc.Ilhan Bušatlić, prorektor za finansije i razvoj, član
- Prof.dr.sc.Hasan Avdušinović, prorektor za međunarodnu saradnju i osiguranje kvaliteta, član
- Prof.dr.sc. Maša Alijević, prorektorica za nastavu i studentska pitanja, član
- Prof.dr.sc.Fuad Hadžikadunić, prorektor za naučno-istraživački rad, član
- Aras Borić, dipl.bibl. Univerzitetsaka biblioteka, član
- Mediha Arnaut, dipl.iur. generalni sekretar, član
- Amra Muslić-Halilović, koordinator za međuuniverzitetsku i međunarodnu saradnju, član
Menadžera za kvalitet Univerziteta imenuje Senat Univerziteta na prijedlog Rektora.
Menadžere za kvalitet organizacionih jedinica/pridružene članice imenuje NNV/NV organizacionih jedinica/pridružene članice, a menadžera za kvalitet organizacione jedinice Studentskog centra imenuje Kolegij Studentskog centra Univerziteta.
Članove Odbora iz reda predstavnika studenata imenuje Upravni odbor Unije studenata Univerziteta, a Člana Odbora iz reda predstavnika vanjskih korisnika imenuje Senat, a na prijedlog resornog Ministarstva.
Prorektori su članovi Odbora po položaju, u toku njihovog mandata, pri čemu se podrazumijeva i
članstvo u svojstvu vršilaca dužnosti.
Generalni sekretar i bibliotekar Univerzitetske biblioteke su članovi Odbora po osnovu djelokruga poslova njihovih radnih mjesta.
Nadležnosti Odbora za kvalitet
Odbor je nadležan za:
- uspostavu, razvoj i upravljanje QA sistema Univerziteta;
- strateško planiranje i donošenje odluka o smjernicama i postupcima osiguranja i poboljšanja kvaliteta;
- predlaganje konkretnih projekata i aktivnosti radi osiguranja i poboljšanja kvaliteta;
- osiguranje djelotvornosti postupaka unapređenja kvaliteta i nadziranje efikasnosti provedbe internih mehanizama za osiguranje i poboljšanje kvaliteta na organizacionim jedinicama/ pridruženoj članici Univerziteta.
U realizaciji definisanih nadležnosti Odbor:
- učestvuje u definisanju, predlaganju i redefinisanju vizije, misije, politike i ciljeva kvaliteta na Univerzitetu;
- usvaja dokumente sistema za osiguranje kvaliteta i učestvuje u njihovoj izradi;
- analizira izvještaje o preispitivanju sistema za osiguranje kvaliteta;
- analizira izvještaje o internim i eksternim provjerama;
- razmatra inicijative i izvještaje o kvalitetu;
- predlaže, definiše i nalaže mjere za provedbu korektivnih i/ili preventivnih mjera;
- određuje timove za unapređenje sistema za osiguranje kvaliteta;
- razvija i predlaže motivacione elemente.
Ured za kvalitet Univerziteta u Zenici
Ured za kvalitet čini administrativna i stručna služba Odbora za kvalitet Univerziteta u Zenici, kojim rukovodi menadžer za kvalitet Univerziteta. Ured sarađuje sa svim organizacionim jedinicama/pridruženom članicom Univerziteta. U rad i programe Ureda mogu biti uključeni i studenti.
Nadležnosti Ureda za kvalitet
Ured u okviru svojih nadležnosti obavlja sljedeće poslove:
- stvara mrežu za upravljanje i unapređenje kvaliteta na Univerzitetu i integrisanje Univerziteta u nacionalnu QA mrežu u saradnji s Agencijom za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta;
- pokreće, inicira i koordinira provedbe razvojnih programa u svrhu kontinuiranog osiguranja i unapređenja kvaliteta;
- utvrđuje, organizuje i sistematski prati karakteristične indikatore kvaliteta;
- potiče i organizuje stalne rasprave o kvalitetu, odnosno širi i afirmiše kulturu kvaliteta u akademskoj i neakademskoj javnosti;
- definiše standarde i kriterije funkcionisanja organizacionih jedinica/pridružene članice Univerziteta;
- razvija procedure vanjskog i unutrašnjeg vrednovanja, metode za istraživanje različitih aspekata kvaliteta visokog obrazovanja, kao i različitih ciljnih populacija (studenata, nastavnika, bibliotečkog, administrativnog i tehničkog osoblja);
- provodi odgovarajuće analize i prikuplja informacije o kvalitetu;
- istražuje uzroke nekvalitetnog, neefikasnog i predugog studiranja;
- uspostavlja sistem interne provjere;
- osigurava povratne informacije od studenata i usmjerava njihove sugestije, prijedloge i kritike;
- potiče i organizuje stručno usavršavanje nastavnika, saradnika, rukovodilaca, bibliotečkog i administrativnog
Smjernice razvoja kulture kvaliteta
Prvi i minimalni preduslov uspostavljanja kulture kvaliteta na univerzitetu je svakako izgradnja adekvatnog i efikasnog sistema osiguranja kvaliteta (Quality Assurance – QA). Tako se strateški koraci u uspostavljanju kulture kvaliteta podudaraju sa strateškim koracima u razvoju sistema osiguranja kvaliteta (QA) na univerzitetu. Generalno govoreći, to su:
- definisanje jasne i precizne politike kvaliteta, čijim će osnovnim postulatima biti odano cjelokupno rukovodstvo na svim nivoima upravljanja na univerzitetu, te koju će preko intenzivne i permanentne kampanje prihvatiti svi zaposleni kako bi ostvarili cilj ’’kvalitet je posao i odgovornost svih zaposlenih’’;
- definisanje uloga i zadaća u sistemu osiguravanja kvaliteta na različitim nivoima (državnom, univerzitetskom i fakultetskom), tj. subsidijarnost u upravljanju kvalitetom;
- kreiranje adekvatnog i efikasnog sistema osiguranja kvaliteta sa svim potrebnim dokumentima i protokolima;
- upoznavanje svih zaposlenih s definisanom politikom kvaliteta, ciljevima, organizacionom strukturom i sistemom upravljanja kvalitetom uz objašnjenja radi čega je određeni sistem odabran i koje dobrobiti donosi svima;
- institucionalno uključivanje studenata u sve faze odlučivanja i formiranje institucionalnih modela komunikacije s nastavnicima i ostalim akademskim kadrom na univerzitetu.
Mjere za uspostavljanje kulture kvaliteta koje proizilaze iz prethodno definisanih strateških koraka mogu se definisati kroz:
- implementaciju proklamovane politike kvaliteta UNZE kroz uspostavu sistema osiguranja kvaliteta u svim segmentima i na svim nivoima;
- uključivanje akademske sredine u analizu djelovanja postojećeg sistema i sinteze domaćeg iskustva, te pozitivnih iskustava iz drugih zemalja, putem praktikuma, tribina, i sl.
- organizovanje tribina i praktikuma na kojima će se raspravljati o standardima, kriterijima kvaliteta, postupcima vrednovanja i interpretacijama rezultata vrednovanja;
- nakon sinteze iskustava u sistemu osiguravanja kvaliteta prirediti preporuke za promjenu zakonskih i podzakonskih okvira;
- zajedno s Osnivačem analizirati upisnu politiku na UNZE na osnovu potreba društva, privrede, kapaciteta institucija, cijene studija, uvažavajući opšte strateško opredjeljenje;
- napisati protokol (vodič) vrednovanja i pravovremeno upoznati s pravilima i tokom postupka i one koji vrednuju i one koje se vrednuje;
- postepeno uvoditi efektivni model prepoznavanja i nagrađivanja izrazitih sposobnosti i postignuća kako nastavnog osoblja tako i studenata;
- periodično i kontinuirano provoditi vrednovanje OJ, NPP, nastave, univerzitetskih nastavnika, studenata i ostalih pokazatelja kvaliteta, te u hodu upoređivati i optimirati sve univerzitetske djelatnosti.
Shodno opštim smjernicama razvoja kulture kvaliteta na Univerzitetu, a analizirajući dosadašnja strateška opredjeljenja i kontinuirane aktivnosti Odbora za kvalitet očigledno je da je sistem unutrašnjeg obezbjeđivanja kvaliteta usmjeren ka stalnom unaprijeđenju i pružanje podrške pobolјšanju nastavnog procesa, istraživačkog rada, doprinosu razvoju društva i upravlјačkim i administrativnim procesima.
Eksterno osiguranje kvaliteta
Pored toga što Univerzitet u kontinuitetu provodi redovne godišnje interne evaluacije stanja s ciljem praćenja trendova i zahtjeva ESG standarda za osiguranje kvaliteta u visokom obrazovanju vrši se i periodično spoljašnje evaluiranje rada. Prvu vanjsku evaluaciju rada od strane EUA prošle su pojedine članice UNZE tokom 2004-2005. godine koje su u to vrijeme bile još uvijek u sastavu Univerziteta u Sarajevu. Sljedeća vanjska evaluacija Univerziteta kao samostalne visokoškolske institucije izvršena 2009. godine, a istu su obavili eksperti EUA (European University Association) iz Brisela. Prethodno je u sklopu priprema za EUA evaluaciju 2008. godine Agencija za razvoj visokog obrazovanja Slovenije takođe izvšila eksternu evaluaciju UNZE. Značajna iskustva u provođenju eksternih evaluacija i certificiranju sistema kvaliteta prema zahtjevima ISO standarda u periodu 2002-2010. godina imao je Mašinski fakultet u Zenici, dok laboratorije Instituta ”Kemal Kapetanović” još od 1998. godine imaju uređen sistem upravljanja kvalitetom u skladu sa međuanrodnim standardom u kom su definisani opći zahtjevi za kompetentnost ispitnih i kalibracionih laboratorija (BAS EN ISO 17025).
U 2012. godini izvršena je eksterna evaluacija u sklopu pilot akreditacije četiri studijska programa sa UNZE i to: Menadžment proizvodnim tehnologijama na Mašinskom fakultetu, Hemijsko inženjerstvo na Fakultetu za metalurgiju i materijale, Razredna nastava na Pedagoškom fakultetu i Menadžment na Ekonomskom fakultetu. Ove aktivnosti spoljašnjeg osiguravanja kvaliteta odvijale su se kroz Tempus projekat – ESABiH SMGR 158853-1-2009-1-BE “EU standards for accreditation of study programmes on BH universities ESABIH)” u koji je bila uključena i HEA BiH.
Univerzitet u Zenici je uspješno prošao postupak akreditacije 2014. godine i time stekao i nacionalnu akreditaciju. Akreditaciju Univerziteta u Zenici izvršila je Komisija stručnjaka koju je imenovala Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranja kvaliteta Bosne i Hercegovine. Pripreme za proces eksterne evaluacije, dolazak i rad komisije trajale su nekoliko godina, a u njima su učestvovali svi uposleni na Univerzitetu u Zenici. Nakon uspješno okončanog procesa, Univerzitet u Zenici je od 2014. godine upisan u Državni registar akreditovanih visokoškolskih ustanova u Bosni i Hercegovini i to kao prva javna visokoškolska institucija sa prostora Federacije Bosne i Hercegovine.
Obaveza periodičkog eksternog obezbjeđivanja kvaliteta je definisana obavezom akreditacije i reakreditacije prema Zakonu o visokom obrazovanju Zeničko-dobojskog kantona. Ovim Zakonom je propisana i dužina trajanja akreditacije koja se izdaje na period od četiri godine, nakon čega se postupak spoljašnjeg obezbjeđivanja kvaliteta ponavlja. Provedba eksterne evaluacije, odnosno sam postupak akreditacije je definisan Pravilnikom o akreditaciji visokoškolskih ustanova na području ZDK.
U okviru Sistema akreditiranja nacionalnog Instituta za akreditiranje BATA, svakih šesnaest mjeseci provodi se redovno eksterno osiguranje kvaliteta u sedam akreditovanih laboratorija, dvije kalibracione i pet ispitnih. Pored ovog načina eksternog osiguranja kvaliteta u Institutu, laboratorije redovno po planu provođenja internih provjera jednom godišnje provjeravaju funkcionisanje sistema upravljanja kvalitetom te planom učešća u PT/ILC šemama osiguravaju provjeru kompetentnosti osoblja i obezbjeđuju dobru laboratorijsku praksu i osiguravaju sistem upravljanja kvalitetom.
4.1.2.1. Unutrašnje osiguranje kvaliteta
- Struktura sistema osiguranja kvaliteta
Institucionalni okvir sistema osiguranja kvaliteta UNZE čini Odbor za kvalitet i Ured za kvalitet na nivou univer- ziteta, te Odbori za kvalitet na nivou OJ kao njegovi pododbori. Iako je ovako uspostavljena mreža za osigura- nje kvaliteta definisana još 2006. godine, cjelovitiji način organizacije i funkcionisanja odbora, njihov sastav, nadležnosti i odgovornosti definisane Pravilnikom o sistemu osiguranja kvaliteta na UNZE koji je donesen na 07 sjednici Senata održanoj dana 14.07.2010. godine.
Odbori su stalna radna i savjetodavna tijela odgovarajućeg nivoa organizovanja univerziteta u čijem sastavu su predstavnici menažmenta, nastavnog, bibliotečkog i administrativnog osoblja i studenata, a na nivou uni- verziteta i resornog ministarstva obrazovanja. Odborima rukovode menadžeri za kvalitet koji su po funkciji članovi Odbora za kvalitet univerziteta. Funkcionalna šema uspostavljene strukture osiguranja kvaliteta je predstavljena na slici ispod.
-
- Fakultet inženjerstva i prirodnih nauka
- Mašinski fakultet
- Pravni fakultet
- Filozofski fakultet
- Ekonomski fakultet
- Medicinski fakultet
- Politehnički fakulteta
- Islamski pedagoški fakultet
- Studentski centar
- Institut ‘’KK’’
U skladu sa definisanim nadležnostima univerzitetski odbor redovno, a najmanje jednom godišnje, podnosi izvještaj o radu i djelovanju svih organizacionih jedinica sistema osiguranja kvaliteta. U 2022. godini su nastav- ljene aktivnosti u pogledu daljnje izgradnje i jačanja uspostavljenog QA sistema UNZE, a izvještaj o radu za 2022. godinu sa Planom rada za 2022. godinu je usvojen na Senatu Univerziteta u Zenici i predstavlja sastavni dio Izvještaja o radu rektora Univerziteta u Zenici koji usvaja Vlada ZDK kao osnivač JU UNZE. Kao i ranijih go- dina većina aktivnosti je dio kontinuiranih zadataka i realizacije projektno-programskih ciljeva iz ranijeg peri- oda. Shodno dosadašnjoj praksi, funkcionisanje i rad na osiguravanju kvaliteta se može posmatrati u nekoliko ključnih pravaca djelovanja. Oni su predstavljeni u nastavku sa prikazom realizovanih aktivnosti u 2022. godini.
Aktivnosti Odbora za kvalitet Univerziteta i OJ u godini
– Aktivnosti na ponovnoj akreditaciji Univerziteta i akreditaciji pet studijskih programa
Najznačajnija aktivnost tokom protekle godine u domenu osiguravanja kvaliteta se odnosila na pripremu akreditacije studijskih programa koji se realizuju na OJ Univerziteta. S tim u vezi, Odbor za kvalitet je u koor- dinaciji sa menadžmentom Univerziteta, menadžmentima i odborima za kvalitet OJ i službama Univerziteta, te predstavnicima studenata izvršio sve neophodne aktivnosti koje su pratile ovaj proces uključujući izradu internih evaluacija stanja, pripremu timova, službi i resursa.
Napominjemo da je u sklopu reakreditacionog procesa Komisija domaćih i međunarodnih stručnjaka za ocje- njivanje i reviziju kvaliteta i davanje preporuka o ponovnoj akreditaciji Univerziteta u Zenici (Komisija) u peri- odu od 20.-21.03.2019. godine izvršila posjetu Univerzitetu s ciljem utvrđivanja činjeničnog stanja i provjere navoda iz interne evaluacije za potrebe akreditacionog procesa. U sastavu Komisije bili su slijedeći članovi:
- dr Nermina Hadžigrahić, predstavnica akademske zajednice,-predsjednica i sekretar Komisije stručnjaka;
- dr Atif Hodžić, predstavnik akademske zajednice, član Komisije stručnjaka;
- dr Ivan Balta, međunarodni stručnjak, član Komisije stručnjaka;
- Dr Nenad Marković, predstavnik privrede i prakse, član Komisije stručnjaka;
- Amila Ćiber, student, član Komisije stručnjaka.
Protokol eksterne evaluacione posjete Komisije stručnjaka Univezitetu u Zenici uključujući i posjetu OJ na ko- jima se realizuju delegirani SP s ciljem akreditacije SP MPT sa spiskom učesnika u periodu 20-21. mart 2019. godine predstavljen je u tabeli 1. ili u prilogu izvještaja.
Nakon evaluacione posjete Komisija je dostavila Izvještaj o ponovnoj akreditaciji Univerziteta u Zenici i pet studijskih programa sa utvrđenim činjeničnim stanjem, ocjenom svakog pojedinačnog kriterija i ukupnom ocjenom o ispunjenosti kriterija za ponovnu akreditaciju, kao i preporukama za poboljšanje. U sklopu ovog Iz- vještaja Komisija stručnjaka je predstavila i detaljne Izvještaje o akreditaciji delegiranih SP I ciklusa studija. Na osnovu dostavljenog Samoevoulacijskog izvještaja Univerziteta u Zenici za 2017. godinu, Samoevaluacijskih izvještaja studijskih programa I ciklusa studija i Izvještaja o recenziji studijskih programa od strane imenovanih recezenata, razgovora sa menadžmentom, Odborom za kvalitet, predstavnicima studenata i drugim učesnici- ma, kao i dodatne dostupne dokumentacije i zakonskih akata Komisija je dala pozitivnu ocjenu za Univerzitet i delegirane SP I ciklusa studija, te istu proslijedila Agenciji za razvoj visokog obrazovanja i osiguranja kvaliteta/ kvalitete Bosne i Hercegovine na osnovu čega je izdata preporuka za njihovu akreditaciju.
Na bazi izdate preporuke Agencije u vezi sa akreditacijom, Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZDK je 29.03.2019. godine izdalo Rješenje o akreditaciji JU Univerzitet u Zenici i pet SP na OJ Univerziteta.
Preporukom Agencije i tačkom 3. Rješenja o ponovnoj akreditaciji Univerziteta propisana je obaveza Univer- ziteta da izradi akcioni plan naknadnih aktivnosti za poboljšanje kvaliteta koji će sadržavati vremenski okvir i nosioce za realizaciju preporuka iz izvještaja komisije, a koji će se objaviti na web stranici.
Shodno tome, Odbor za kvalitet je odmah po dobijanju Rješenja o akreditaciji preduzeo aktivnosti na ana- lizi izvještaja i preporuka Komisije s ciljem izrade akcionog plana. Na radnim sastancima Odbora za kvalitet su analizirane i sistematizovane preporuke koje je ustanovila Komisija stručnjaka, te je na osnovu ove ana- lize usaglašen prijedlog akcionog plana. Odbor za kvalitet Univerziteta je na 09/19 sjednici održanoj dana 16.12.2019. godine usvojio Akcioni plan naknadnih aktivnosti za poboljšanje kvaliteta nakon izdatog Rješenja o akreditaciji Univerziteta u Zenici od 29.03.2019. godine.
Predmetni Akcioni plan je usvojen na sjednici Senata Univerziteta od 26.12.2019. godine i biće objavljen na web stranici Univerziteta.
U 2022. godini su nastavljene aktivnosti u pogledu daljnjeg razvoja QA sistema Univerziteta. Kao i ranijih godi- na većina aktivnosti je dio kontinuiranih zadataka i realizacije projektno-programskih ciljeva iz ranijeg perioda. Shodno dosadašnjoj praksi, QA aktivnosti se mogu posmatrati u nekoliko ključnih pravaca djelovanja. Oni su predstavljeni u nastavku sa prikazom realizovanih aktivnosti u 2022. godini.
Operativne aktivnosti Odbora za kvalitet Univerziteta i OJ
Odbor za kvalitet je tokom 2022. godine održao 5 redovnih sastanaka i nekoliko radnih sastanaka sa različitim sudionicima s ciljem koordinacije rada na pripremi za ponovnu akreditaciju, provođenje e-anketiranja stude- nata i primjeni softvera za izračun KPI UNZE. Na njima su razmatrana pitanja u vezi sa realizacijom operativnih QA aktivnosti, a neke od značajnijih se odnose na:
- Finalizaciju redovne godišnje Interne evaluacije stanja za godinu i njenu pripremu za 2022. godinu.
- Rad na izradi Izvještaja o preduzetim aktivnostima na realizaciji Akcionog plana naknadnih aktivnosti za poboljšanje kvaliteta, kao i realizaciji mjera iz Strategije razvoja Univerziteta za period 2021-2025 sa posebnim osvrtom na implementaciji Strategije obezbjeđenja (osiguravanja) kvaliteta na Univerzitetu.
- Realizacija mjera iz projektnog zadatka za reakreditaciju Univerziteta tokom godine.
- Učešće u procesu javnih konsultacija i obuka za izradu normativnijh akata koji regulišu oblast akreditacije institucija i studijskih programa u BiH koje priprema HEA BiH u saradnji sa nadležnim obrazovnim
- Razmatrano je više radnih dokumenata QA sistema i zadataka prema Planu rada i posebnim zaključcima Senata Univerziteta.
- Koordinaciju aktivnosti u provođenju internih obuka i prezentacija rezultata finaliziranih međunarodnih projekata u 2022. godini u kojima je učestvovao Univerzitet
- Priprema i provođenje izbora članova Odbora za kvalitet Univerziteta i OJ shodno Pravilniku o sistemu osiguranja kvaliteta kojim je u potpunosti definisan QA sistem, način organizacije i funkcionisanja, sastav Odbora, uloga Ureda za kvalitet, nadležnosti i odgovornosti.
- Razmatrano više inicijativa sa OJ Univerziteta u vezi sa izmjenama i dopunama postojećeih procedura ili izrade novih s ciljem regulisanja pojedinih pitanja.
- Nastavljen rad na opštoj dokumentaciji sistema
- Nastavljena realizacija mjera poboljšanja predviđenih Akcionim planom nakon akreditacije
Tokom 2022. godine na pojedinim OJ Univerziteta, putem Odbora za kvalitet realizovane su brojne interne aktivnosti u pogledu efikasnijeg funkcionisanja uspostavljenog QA sistema. Ove aktivnosti se odnose na pro- vođenje zadataka koji su definisani sa nivoa univerzitetskog odbora, stručnih i upravljačkih struktura UNZE i OJ kao i promjenama u personalnom sastavu Odbora za kvalitet, učešću u obukama i obrazovanju, korištenju i izradi dokumentacije, pripremi i učešću u samoevaluacionim aktivnostima i sl. Poseban segment predstavlja- ju aktivnosti Odbora za kvalitet Instituta ’’Kemal Kapetanović’’ i OJ Studentski centar kao OJ na kojima se ne rea- lizuje nastavni proces. Njihove aktivnosti su usmjerene na izgradnju i razvoj internog sistema kvaliteta shodno specifičnostima i djelatnosti koju obavljaju.
Studentske ankete
Provedene su dvije institucionalne ankete studenata u vezi sa ocjenom nastavnog procesa od strane studena- ta za zimski i ljetni semestar 2021./2022. Anketiranje studenata na većini OJ vršeno je prema jedinstvenoj for- mi anketnog upitnika koji je usvojio Odbor za kvalitet, uz jasno definisanu metodologiju obrade i saopštavanja rezultata. Tokom analize procesa i rezultata anketiranja na sjednicama NNV-a i Odbora za kvalitet OJ i UNZE tokom prethodne godine razmatrane su i inicijative u vezi sa izmjenom anketnih pitanja u pogledu njihovog sadržaja ili ocjenjivanja drugih elemenata naučno-nastavnog procesa. S tim u vezi, na većini OJ anketiranje se provodilo elektronskim putem prema inoviranom anketnom upitniku, a prema odluci Odbora za kvalitet Univerziteta. Pored anketiranja vezano za ocjenu nastavnog procesa kontinuirano se vrši i anketiranje stude- nata s ciljem provjere studentskog opterećenja. Po završetku navedenih anketiranja Izvještaji o provedenim aktivnostima i sumarnim rezultatima se razmatraju i usvajaju na NNV-u OJ. U Prilogu su dati primjeri Odluke o usvajanju Izvještaja o provedenim anketiranjima.
Učešće u realizaciji projekata iz područja QA
Predstavnici QA Odbora UNZE su tokom 2022. godine učestvovali u određenom broju seminara, konferencija i radionica posvećenih obrazovanju i treninzima iz područja osiguranja kvaliteta. Značajan dio istih uključuje projektne aktivnosti u kojima aktivno participira UNZE zajedno sa drugim javnim univerzitetima u BiH i pat- nerima iz inostranstva.
Rad na dokumentaciji QA sistema
Nastavljene su aktivnosti na izradi novih i preispitivanju postojećih dokumenata QA sistema. Najznačajnije se odnose na finaliziranje Procedure o priznavanju inostranih obrazovnih isprava, perioda studija, neformalnog obrazovanja i informalnog učenja na Univerzitetu u Zenici (Pravilnik o priznavanju inostranih obrazovnih ispra- va) i izmjeni Pravilnika o QA sistemu. Cjelokupna dokumentacija QA sistema je, prema incijativi sa Senata, objavljena i dostupna na web stranici UNZE (https://unze.ba/interni-dokumenti/).
Ostale aktivnosti u sistemu osiguravanja kvaliteta
Pored navedenih aktivnosti značajno je ukazati da je kroz nastavak aktivnosti na realizaciji nacionalnih i in- ternacionalnih projekata iz domena osiguranja kvaliteta u toku 2022. godine nastavljen rad na opremanju Kancelarije za kvalitet na UNZE i kancelarija za kvalitet po OJ.
Rezime aktivnosti u godini
Sumirajući aktivnosti QA odbora, a na osnovu Plana aktivnosti za 2022. godinu moguće je ustanoviti da se većina planiranih aktivnosti odvijala planiranom dinamikom, a posebno u pogledu planskih aktivnosti za insti- tucionalnoj reakreditaciji i akreditaciji SP, te provođenja postupka evaluacije i realizacije planiranih aktivnosti shodno usvojenom akcionom planu poslije institucionalne akreditacije Univerziteta.
Unutrašnje obezbjeđivanje kvaliteta koristi mišlјenja unutrašnjih i spolјašnjih zainteresovanih strana, te podatke iz informacionih i sistema za praćenje i evaluacije.
Unutrašnje obezbjeđivanje kvaliteta – interni sistem obezbjeđivanja kvaliteta Univerziteta s ciljem kontinui- ranih poboljšanja koristi efikasne mehanizme za pribavljanje mišljenja svih zainteresiranih strana o kvalitetu rada i funkcionisanja univerzitetskih procesa. Na nivou univerziteta je u potpunosti harmonizirana praksa koja se provodi na svim OJ-fakultetima u vezi sa anketiranjem studenata o kvalitetu nastavnog procesa. An- ketiranje se provodi u posljednjoj sedmici nastave na kraju svakog semestra po jedinstvenoj formi anketnog upitnika. Cjelokupna procedura u vezi sa provođenjem anketiranja, analizom rezultata i provođenjem mjera poslije analize definisana je Pravilnikom o evaluiranju nastavnog procesa od strane studenata Univerziteta u Zenici. Redovno se vrši evaluacija sadržaja Anketnog upitnika i Pravilnika o anketiranju, te se povremeno vrši inoviranje njihovog sadržaja ili prilagođavanje forme upitnika mogućnostima e-anketiranja studenata. Postu- pajući po odredbama Pravilnika, a nakon anlize rezultata anketiranja preduzimaju se predviđene mjere na OJ s ciljem poboljšanja kvaliteta. Detaljne analize rezultata anketiranja studenata nakon svakog semestra sa pri- jedlogom zaključaka i mjerama koje proizilaze iz ove analize su predstavljene u internim evaluacijama stanja svkog fakulteta i na njihovim intranet mrežama. Na taj način one su dostupne i predstavnicima studenata koji učestvuju u radu NNV-a, a preko njih, odnosno Unije studenata i svim studentima Univerziteta. Kao i svake go- dine, tokom 2022. godine provedene su dvije institucionalne ankete studenata u vezi sa ocjenom nastavnog procesa od strane studenata za zimski i ljetni semestar 2022./2023. Anketiranje studenata na većini OJ vršeno je prema jedinstvenoj formi anketnog upitnika koji je usvojio Odbor za kvalitet, uz jasno definisanu metodo- logiju obrade i saopštavanja rezultata. Tokom analize procesa i rezultata anketiranja na sjednicama NNV-a i Odbora za kvalitet OJ i UNZE tokom prethodne godine razmatrane su i inicijative u vezi sa izmjenom anketnih pitanja u pogledu njihovog sadržaja ili ocjenjivanja drugih elemenata naučno-nastavnog procesa. S tim u vezi, na većini OJ anketiranje se provodilo elektronski prema inoviranom anketnom upitniku prema odluci Odbora za kvalitet Univerziteta.
Pored ovog načina prikupljanja podataka i mišljenja zainteresiranih strana na svim fakultetima se koriste po- daci iz informacionog sistema studenske službe – ISSS, te susreti Alumnija i anketiranje završenika o kvalitetu nastavno-naučnog procesa i nivou stečenih znanja u toku studija na fakultetima, dok sve OJ Univerziteta ko- riste mišljenja iz provedenog anketiranje poslodavaca o nivou stečenih znanja završenika na fakultetima i an- ketiranja zadovoljstva korisnika i učesnika raznih seminara, konferencija, skupova i sl. u organizaciji OJ UNZE.